Zimska vestica

Svake godine prva nedelja u mesecu martu je „funkensonntag“.  Evo i sta to znaci:

austrijanci su bar u mojoj pokrajini zadrzali stari obicaj da se tog dana rano uvece zapali drvena vestica koja simbolizuje zimu i tako sa vatrom i iskricama doceka prolece.

Svaka opstina na svojoj teritoriji napravi jako visok stog od drveta(greda), znaci u obliku kupe visoke i do 15m, a spoljasnjost stoga se oblozi jelkama koje se posle bozicnih praznika iznesu iz kuca.  Sve grede se slazu bez ijednog eksera. Na vrh stoga se postavi drvena vestica sa metlom i keceljom.

Taj obicaj je opste – narodno veselje. Sve je lepo organizovano sa puno standova, raznih specijaliteta. 

Mi skoro  svake godine odlazimo na isto mesto, na samom jezeru. Atmosfera je odlicna, a klinci presretni sto iz blizine mogu da posmatarju potpaljivanje tako velike vatre i njeno rasplamsavanje. Deci je omoguceno da zapale vrhove velikih baklji koje su za to pripremljene, a mnogi ponesu i napravljene lampione pa ih onda upale i setaju sa njima.

Toplina u zimskoj noci. Svetlucanje decijih ociju i lampi. A celokupna slika tek preslikana na jezerskoj vodi dobija  jos posebniju zivost i razigranost.

Zapaljeni drveni stog gori jedno izvesno vreme i svi sa nestrpljenjem ocekuju da vatra stigne do vestice  i  da ona konacno eksplodira. To je znak da je zima  izgorela i da se od nje oprastamo.  Retko kada se dogodi da vestica ne sagori.

Onda na scenu stupaju majstori za vatromet i muziku. Nazdravlja se i veseli. Osmesi ne silaze sa nasih lica. Za srecu je potebno samo malo iskrica.

 Na mirnoj jezerskoj vodi ljuskaju se camci, obala okupana svetlom vatre i lampiona, sreca na decijim licima njihova cika i vriska nadjacavaju u nekim trenucima vatromet.

Sa susednih obronaka dopiru do nas razdragani aplauzi ljudi i vatreni pozdravi tamo preko jezera i svi zajedno ujedinjeni vatrom na nebeskom svodu stojimo i posmatramo igru iskri koje odlaze visoko, visoko…

Dok sreca ostaje da stanuje u nama pa bilo to samo i za ovu jednu noc.



13 thoughts on “Zimska vestica

  1. Meni bas zao sto nemamo tako neki obicaj gde bi se svi okupili i uzivali. 😦
    Blago vama, uzivajte i oterajte tu zimu i odavde. 😛

  2. Draga Sanja a logorska za prvi maj 😆

    A kad mi oteramo zimu, ma nema sanse da se vise vrati ni kod vas! 😉

    **
    upravo sam se ovoga setila dok sam sada ispravljala neke greske u pisanju. Ma dal’ je moguce da ovo nostalgija iz mene izvire…hihii

    Ja cim vidim da grade te drvene skalamerija nekako procveatam ko ljubicica, jer znam da uskoro dolazi sunce i da cu uskoro iz ovih zatvorenih prostora na vazduh na prostranstvo.

  3. Lijep obicaj Sarah.Jeste li sad zvanicno otjerali zimu?Mi pocinjemo da slavimo dolazak proljeca,u svakom slucaju,zar ne?
    Mila Mati,sto se ova zima oduzila ko crijevo!Ali ostavljamo je polako za sobom.Napokon!
    Alelujaaaa ! 🙂

  4. Afroditta mi slavimo. Ziveli!

    Prastari obicaj ali ga oni postuju i najvise mu se deca raduju, jer ima nesto magicno i izazovno u toj vatri …

  5. Predivan običaj. Šteta što nisi slikala ili snimila. Bilo bi lepo da nađeš negde neku sliku da i mi vidimo. Ja teram zimu skoro ceo februar.😀

  6. Jako si to sve lepo opisala, ali fali slika. I ja bih spalila jednu vesticu (moze i komsinicu koja lici na nju), samo da se zima vise ne vraca!🙂

  7. He, he..ja sam gori od vestice…mene niko ne moze da otera…
    Salim se…
    Super je ovo, a i ne treba puno ulaganja da bi se okupili ljudi i uzivali u logorskoj vatri…poseban doghadjaj za svu decu…more i za nas starije.
    A ne kao ovi nasi sto dovode razne pevaljke na nas racun, a ne pitaju nas nista…bem ti zivot. Sad zakenjah sve ovim zadnjim delom komentara…

  8. Ma Deda nisi nista uradio, sve je super….
    ja sam bez slika sve zabrljala , ali bice ih obecavam…makar ja pravila u dvoristu stog od drveca(komsijinog)ubio bi me zbog i najmanjeg drvceta hihiih… smislicu vec nesto …. 😆

Ostavite odgovor

