Iskre iz moje bajke

Snezni nanosi do preko dva metra visine. Stabla drveca iskrivljeno dodiruju snezni pokrivac i pod teretom prave carobne slike. Umetnos na ledu i snegu kao na staklu isarane zamrzle sare, ni najpoznatiji slikar ih tako ne bi naslikao.

Deda hoda ispred mene praveci prtinu i njegovim velikim stopama probija smrznuti duboki sneg, da bi za njim moje male promrzle nozice mogle da se iscupaju iz snega i stignu vec umorne sa njim na cilj. U dedinoj ruci ponosno stoji Badnjak. Moj brat je u to vreme bio mali i nejak da izdrzi tu zimsku setnju,tako da nas je  on nestrplivo cekao kod kuce.

Gledaj kaze deda, „drvo je puklo, rascepilo se od mraza“, pokazuje  mi njegovom sirokom rukom. Cujem pucketanje grana i kako se sneg pod nasim nogama „cuje“ kao gudalo na pogresnoj zici violine. Drzim se cvrsto za kraj promrzlog dedinog kaputa i zmirkam.

Vidim zaledjena napukla stabla, ali ne razumem kako su pukla. Ne zelim da zapitkujem dalje, jer zelim samo, da sto pre stignemo do tople kuce.

Deda je o svemu pricao sa puno paznje i ljubavi. Nikada mu nije bilo dosadno da objasnjava i uci nas raznim obicajima.

Po starosti sam ja drugo unuce. Ono najstarije, bilo je daleko preko okeana. Znam da je Deda zeleo da te veceri svo troje budemo uz njega. Rekao mi je to jednom sa puno tuge, da je to jedna njegova velika zelja. Na zalost,ni jednom mu se ta zelja nije ispunila. Jos uvek ni nas troje nismo proveli Bozic zajedno, mnogo godina je od tada proslo.

Sa uzbudjenjem se docekivao Badnji dan i Bozic. Nije u to vreme bilo ni toliko ruznih reci, niti ruznih desavanja, cini mi se kao da  je to bio neki drugi svet. Kao da ga danas vise nema. Kao da su svi izumrli, mada  su mnogi iz tog vremena jos zivi.

Tada nisam imala osecaj da moram da idem u crkvu, da moram da pevam i recitujem na Svetog Savu, da moram da „molim“, da moram bas tamo da upalim svecu, da moram… nikada se nista nije moralo, nista nije bilo usiljeno. Sve je dolazilo samo po sebi i sa mnogo radosti.
Zapanjujuce smirenosti i neobicne lepote bilo je u svakom dedinom koraku, prici, objasnjenju, radnji… Lepote koja je dolazila iz njegove ciste duse. Iz njegovih plavih ociju koje me jos uvek cuvaju i prate, iako vec dugo nije sa nama.

Obicaji se razlikuju od sela do sela, od grada do grada. U smiraj jednog zimskog dana badnje vece je dolazilo tiho. Mrak se spustao na nase dvoriste i kuce. Gasila su se svetla i dvorisni reflektori.
Bilo nas je osmoro. Okupljali smo se u kuci pradede Aleksandra u kojoj je gorelo kandilo i nekoliko sveca, a bilo je i petrolejskih lampi. Struju smo naravno imali, ali sada znam zasto tada nisu gorele sijalice. Svetlost sa kandila titrala je u uglu sobe i bila jedan od najlepsih prizora za moje decije oci. Kuca je sijala nekim cudnim sjajem. Prekrivaci su bili od najlepseg tkanja, jastucnice i stoljnjaci belji nego inace. Sve je bilo skromno a istovremno tako bogato.

Trpeza je bila sarena. Neodoljivih mirisa i ukusa. Smeha. Radosti. Mira. Slobode.Ljubavi koju sada mogu da definisem. Pripadnosti. Ponosa.

Sve je  to bilo za nasom trpezom postavljenom u krug, simbol naseg zivota. Sve to je  tada bilo na licima mojih najdrazih. Sve to sto ja jos uvek trazim na nekim novim licima danas.

Malenim rucicama brat i ja grlili smo naseg pradedu, igrali se sa bakama, recitovali po koji stih,valjali po podu, na tezinjavom dzaku napunjenom suvom slamom i cicali od radosti,nervirajuci pritom naseg lenjog macka cupajuci i vukuci za rep.

Onda bi zimska noc utonula u san. Usnuli cekali smo da svane i da se Hristos rodi.

Ujutru na dan Bozica, jos u pidzami trcali bi ka vatri i gledali u crvene varnice, iskre zivota kako frcaju na sve strane i za divno cudo ne peckaju. U dedinom  velikom krilu smestali se udobno i iscekivali da dobijemo gutljaj crvenog vina sa zrnom drena. Bozicnje veselje je moglo da pocne uz – da budete zdravi k’o dren!

*Moja cestitka svima vama koji slavite Bozic.

Budite zdravi kao dren!

Iskre zivota neka traju, neka se nove radjaju, neka vam donesu mir i srecu.

34 thoughts on “Iskre iz moje bajke

  1. HVALA DRAGA MOJA NEKA JE I TEBI SRECNO BADNJE VECE,HRISTOS SE RODI.PRENESI SVOJOJ DECI DELIC NAŠIH OBICAJA KAKO BI I ONI OSETILI MIRIS BOŽICA,MIR,SLOBODU I LJUBAV
    LJUBIM VAS SVE

  2. Predivna sećanja. Oseća se hladnoća i škripa snega pod nogama. I kao da sam videla tu trpezu i sveće. Divno si to prenela Doli.
    Lepo provedi Božić !!!

  3. Sarah, izvini, nešto sad gledam i vidim da sam napisala Doli, izgleda da me je priča podsetila na nju. Izvini draga, svakako mi se priča mnogo svidela!

  4. Zelim vam da se vas troje, jednom, ipak nadjete zajedno na Badnje veče i Božić! Moguće je to, samo ako se svi potrude!

    Kako sam počela sa čitanjem ove tvoje priče, tako su me obuzela neka divna osećanj, sreće, blaženstva i ljubavi, usne su mi razvukle u osmeh, a oči napunile suzama.

    Draga moja Saro, divno si nam to sve dočarala.

    Hvala ti čestitci i MIR BOŽIJI, HRISTOS SE RODI!🙂

  5. Kako predivno ispricano ! Idem opet da procitam !
    Dirnula si me Sarah ! Samo da znas !
    Posebno me je prodrmala jedna rijec !
    Rijec pripadnost ! Da da, jedna na izgled obicna rijec,a dubina beskonacna !
    Sarah,hvala ti na Bozicnoj cestitci…grije !
    I tebi i tvojima, MIR BOZIJI,HRISTOS SE RODI! 🙂

  6. Crvenkapice
    hvala ti draga moja. Pricam, pricam, pokazujem, ali znam da kad budu to doziveli, da ce im se to onda urezeati u secanje, mozda kao i meni i znace gde pripadaju, znace to oni…bilo gde na ovom svetu, gde je ta toplina i srodnost dusa najdublja…
    hvala ti, imala sam lepo Badnje vece, evo i Bozic je vec tu, idem da odspavam i da ih uutru sve izgrlim….ljubim i ja vas 😀

  7. Exxx
    samo malo srece i smeha, zdravog smeha…imala sam veceras sa mojim prijateljima i bila sam sretna, da,onako u dubini duse sretna …
    Hvala 😀

  8. Dudo
    danas sam poslala ovu pricu kao cestitku mojoj tetki i njenom sinu koji je sada jos dalje u Japanu. zelja mi je da se okupimo, kao nekad, jedna moja neostvarena zelja… uspecu ja to, koliko sledece godine, svi ce biti u mom domu, ili u Srbiji, videcemo, ali necu odustati, necu… Volela bi da budemo na dedinoj zemlji jer bi to bilo autenticno i nase.
    I ja sam plakala dok sam citala tetki, ali bilo je tu ponosnih suza, iskrene ljubavi…
    Hvala ti na toplim recima, saljem ti veliki zagrljaj i zelim prelep Bozic… Radujte se!

  9. Zelena
    hvala ti, dosadana sam ali ne znam lepsu rec. Svaki komentar mi mnogo znaci… i to je lepo, vise sma dobila komentara, nego poruka, ali to je stvarna slika sveta oko mene… ja sam radje sa vama na netu, nego sa nekima u realu… cast izuzecima, imam nekoliko divnih prijatelja i to mi mnogo znaci!
    Pozdrav draga moja i neka radost ispuni tvoj dom ne samo sutra…neka to bude mnogo puta.

  10. Afroditta
    draga moja daleka i „nepoznata“ prijateljice😀
    sedela sam danas i posmatrala sneznu oluju. I krenule su suze, onako same, redjale su se slike iz zivota i ispred mog prozora sam videla njega, heroja mog detinjstva! nisam uzela olovku kao nekad, vec sela i krenula da kucam… onako nekako u polujavi… neopisiv osecaj…
    odlucila sam da ovaj zapis posaljem svim dragim ljudima kao Bozicnu cetitku… da im poklonim deo sebe… Pripadnost je jedna od reci koju trazim/mo… mnogo toga vise nije isto… greju i mene tvoje reci i sretna sam da ti se dopalo…
    zelim vam toplinu u dusi, pa ako mi neuspemo da osetimo ponovo tu pripadnost, neka je osete nasa deca… kroz pricu dajmo im smisao postojanja, pokazimo im korene iako oni mozda ne shvataju to sve kao mi…potrudimo se, a na njima je… Neka vas Iskre vode i neka vas greju! Iskre zivota!

  11. Dobro jutro draga🙂
    Hristos se rodi!
    Želim ti drenova zdravlja i mnogo najljepših, najtoplijih iskri.
    Lijepa ti je priča, ja sam te već zamislila na snijegu, sa toplom velikom Dedinom rukom.

    Srećan vam Božić.

  12. Ja nisam imao tu sreću da odrastam pored dede, i zbog toga mi je mnogo žao. Mada veliki uticaj na mene imala je moja baka koju mnogo volim i od koje sam mnogo naučio iako je nepismena. Međutim njena mudrost kao napismene nadmašuje mnoge pismene intelektuace…

    Još jednom sve najbolje u NG😉

  13. Eh, Saro, setila sam se Doline priče o njenom deki plavih očiju i snegu… Sve naše deke su donekle slične u našim srcima čuvamo slike njihove. Lepo provedi praznike.

  14. Vaistinu se rodi! Božić je prošao u miru, toplini doma, odmaranju i smehu!.

    Nadam se draga da si se i ti malo oraspoložila danas. Dan je bio za to! Želim ti okupljanje, za naredni Božić!🙂

  15. Sanja
    i ja sam k’o pekmez 😀

    Beskvice
    hvala i lep provod😀

    Zelena
    samo najlepse zelje😀

    Sanjaru
    nadam se da je i tebi lepo prosao

    Dudo
    jedna moja velika zelja, nadam se
    bilo je lepo i toplo 😀

  16. Exxx
    da vreme provedeno sa njim je ostavilo lepe tragove u mojim secanjima.
    Njihove mudrosti, se ne mogu porediti ni sa kakvim papirima 😀

  17. mnogo si lepo ovo svoje secanje opisala. to je nesto sto ces uvek pamtiti, a nama koji nismo imali takvu srecu da uzivamo u pravim tim obicajima pogotovo sa sela, jer u gradu je sve drugacije, mozemo samo da uzivamo.

  18. Lepšu priču o Božiću nisam pročitala nikada, jer nije napisana…Kao da sam bila tamo sa vama, ili ti sa mnom kod moje bake i dede..))))))))))
    Hvala ti na ovom poklonu za Božić draga Sara))))))))

    • Veco
      draga moja sad sam se zacrvenela. Hvala ti od srca. Tvoje reci su meni poklon za Bozic.
      Treba umeti sa recima, treba ceniti tu vrlinu, treba ceniti taj senzibilitet, treba… hvala ti jos jednom, zato se mi slicni jedni drugima nadjemo na ovim prostorima od „zice“ i delimo reci jedni drugma kao poklone i razumemo i osecamo to znacenje…
      Bilo je jednom, jedno takvo vreme koje i jeste opisano u mojoj prici… sve manje ga je , ali zato smo mi tu da pokazemo da ima nas koji volimo reci i razumemo ljude…

  19. Ivane
    hvala ti!
    Nisam dodala ni jedan detalj,sela sam i posmatrala sneznu mecavu i secanja su sama dosla, poslala sam celoj familiji ovu pricu umesto obicne bozicne cestitke.
    Bila su to srecna vremena.

  20. Utkali su nam zivot, ljubav, radost…
    Ako to upletemo u zivot nase dece – to je najbolje hvala.

Ostavite odgovor

